KŘIVDA, NESPRAVEDLNOST, ZÁŠŤ, NENÁVIST… JE JED, KTERÝM TRÁVÍTE SAMI SEBE

Jedním z velmi častých důvodů emočního trápení lidí v životě je pocit křivdy, nespravedlnosti, zášti a nenávisti. Tato zdánlivě neškodná emoce může být důvodem závažné nemoci, rozporů v rodině či nemožnosti posunout se v životě k tomu, co chci..

Pokud tyto pocity zažíváte, nemyslíte, že už je na čase s nim skoncovat?  

Více o tom, jak chápat tyto emoce a jak s nimi naložit už se dozvíš zde v tomto článku.

Nelson Mandela zažil ve svém životě tolik příkoří, křivd a nespravedlnosti asi jako nikdo z nás. Přesto dokázal všem odpustit a nenosit nenávistný jed sám v sobě, protože velmi záhy pochopil, jak moc tím ubližuje především sám sobě.

Prožívat nenávist a hněv je jako pít jedovatý nápoj a doufat, že zabije vaše nepřátele.“

Nelson Mandela

Přesně takto fungují pocity zášti, nenávisti, zloby, křivdy, nespravedlnosti, neodpuštění…  Ano můžete mít tisíckrát pravdu, ale pokud se daných pocitů nezbavíte, budete ubližovat především sami sobě.

Pro zbavení se těchto pocitů, může velmi pomoct, pochopení, jak tyto pocity vznikly a proč je vlastně zažíváme. Nikdo z nás se s těmito pocity nenarodil, těmto pocitům a myšlenkovým schématům jsme se neučili nevědomě v dětství, kdy jsme je převzali od nejbližších nebo autorit v našem okolí. Tyto pocity nepatří nám, nejsou lásky plné a proto je nejrozumnější je odevzdat a zbavit se jich.

Tato schémata myšlenek a pocitů vznikla již v raném dětství, kdy se k nám obdobným způsobem někdo v našem okolí zachoval. Za touto emocí může být zvýhodnění sourozence; nespravedlivý trest za něco, co jsme neudělali;  rozhodnutí rodiče, aniž by se zajímal o okolnosti; upřednostňování svého oblíbence učitelem…  a spousta obdobných situací.

Čím intenzivněji a déle nás v minulosti ona „nespravedlnost“ zraňovala, tím více budeme tento pocit zažívat v budoucnu. Prakticky vždy když danou emoci prožíváme, nežijeme v přítomnosti, nýbrž žijeme v myšlenkách oné zmíněné minulosti a prožíváme onu minulou bolest, někdy dokonce aniž bychom si to uvědomovali.

Klíčovým bodem pro zbavení se této destruktivní emoce je uvědomění si její škodlivosti vůči sobě a rozhodnutí danou reakci změnit. Proces změny většinou zabere nějaký čas práce na sobě, a uvolňování bude probíhat postupně.

Je také nezbytné pochopit, že ona reakce je podvědomá (tzn. že ji primárně neovládáme). Proto se za tuto reakci neviňte a ani nijak netrestejte. Nezaujatě pozorujte své reakce a všímejte si, jaké okolnosti, lidé a spouštěče onu reakci iniciují.

Jakmile zachytíte ony iniciátory, již budete o krok napřed a můžete následně být připraveni a své reakce postupně kontrolovat. Již tímto zvědomováním si oné reakce, se postupně osvobozujete, protože si své jednání uvědomujete a přepisujete tím své staré vzorce.

Pokud byste přesto cítili, že se tímto způsobem nedokážete zlepšovat a oslabovat svoji reakci a „zášť“ v těle, znamená to, že je emoce silně zapsaná v emočním těle, které může být na této emoci závislé.

V těchto případech je dobré pomoct si například řízenými meditacemi (já používám meditace od Joe Dispenzu), anebo vyhledat terapeuta, který vám pomůže pomocí dalších speciálních technik ( já pracuji buď pomocí PSYCH-K, prací přímo s emocemi, případně s emočními vzorci).

Sám jsem podobné pocity také zažíval a moc dobře vím, jak dokáži člověku ničit a omezovat život. Zažíváš-li podobné pocity, tak se klidně ozvi, rád Ti pomohu se tohoto břímě zbavit.

Přeji krásný den, s láskou Petr

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů